بررسی شناخت مفاهیم هنر معماری اصفهان در سفرنامههای عصر صفوی و چگونگی انتقال آنها به اروپا؛ مطالعه موردی سفرنامههای دلاواله، تاورنیه، شاردن، سانسون
نویسندگان
چکیده
موقعیت خاص ژئوپلتیکی و جاذبههای طبیعی و تاریخی ایران، توجهبسیاری از سیاحان را به خود جلب کرده است. در دوره صفویه شاهد حضورسیاحان اروپایی بسیاری در اصفهان هستیم که سفرنامههایی را پیرامونبناهای تاریخی اصفهان و چگونگی معماری آنها به نگارش درآوردهاند وضمن مقایسه معماری بناهای اصفهان با بناهای اروپایی، نکات درخورنگرشی را گوشزد کردهاند که توجه به آنها میتواند به شناسایی مفاهیم واندیشههای منتقل شده در این عصر کمک کند. چرایی نگرش سیاحانعصر صفوی به هنر معماری این دوره، چگونگی توصیف بناها و معماریآنها و کشف عناصر و مفاهیم کلیدی در سفرنامهها که راه را برای مطالعهسبکشناسی هنری در دورههای بعد فراهم آورد، از سؤالاتی هستند که اینپژوهش درصدد یافتن پاسخهایی برای آن است.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نگرش و دیدگاه سیاحاناروپایی به معماری اصفهان و پرداختن آنها به شناسایی مفاهیم واندیشههای معماری در سفرنامههای عصر صفوی، چگونگی انتقال اینمفاهیم از طریق انتشار سفرنامهها را در اروپا فراهم آورد و همچنینتصاویری که برخی از سیاحان از آثار تاریخی اصفهان برداشتهاند و تأثیریکه این تصاویر در هنر و معماری غرب داشته است، زمینههای نفوذ وانتقال اندیشههای سبک معماری ایران عصر صفوی را در اروپا با خود بههمراه داشت. در این پژوهش بر آن هستیم تا با روش توصیفی و تحلیلیبه بررسی شناخت و انتقال اندیشههای هنر معماری اصفهان عصرصفوی، از منظر سفرنامهها بپردازیم.
منابع مشابه
بررسی شناخت مفاهیم هنر معماری اصفهان در سفرنامههای عصر صفوی و چگونگی انتقال آنها به اروپا؛ مطالعه موردی سفرنامههای دلاواله، تاورنیه، شاردن، سانسون
موقعیت خاص ژئوپلتیکی و جاذبههای طبیعی و تاریخی ایران، توجه بسیاری از سیاحان را به خود جلب کرده است. در دوره صفویه شاهد حضور سیاحان اروپایی بسیاری در اصفهان هستیم که سفرنامههایی را پیرامون بناهای تاریخی اصفهان و چگونگی معماری آنها به نگارش درآوردهاند و ضمن مقایسه معماری بناهای اصفهان با بناهای اروپایی، نکات درخور نگرشی را گوشزد کردهاند که توجه به آنها میتواند به شناسایی مفاهیم و اندیشههای...
متن کاملچگونگی انتقال مفاهیم هنرمعماری ایران به اتریش در عصر صفوی
روابط هنری ایران و اروپا در قرن 11ه.ق/17م به دنبال برقراری روابط سیاسی و تجاری میان سلاطین صفویه به ویژه، شاه عباس اول و کشورهای اروپایی از جمله امپراتوری هابسبورگ به اوج خود رسید. از این رو هیأت های سیاسی و تجاری بین این دو امپراتوری به منظور عقد قراردادهای سیاسی و تجاری به آمد و شد پرداختند. از رویدادهای دیگر قرن11ه.ق/ 17م آمدن سیاحان اروپایی به ایران عصر صفوی بود که با نوشتن گزارش هایی در مو...
متن کاملبررسی مقایسه ای بازتاب فرهنگ و رسوم ایرانیان عهد صفوی در سفرنامه های شاردن و تاورنیه
قلمرو ایران، همواره قلمرو فرهنگی بوده است و تمدن و زبان، مرزهای آن را مشخص کرده است. مسأله بنیادین این مقاله آن است که سفرنامه نویسان بزرگی چون شاردن و تاورنیه از چه دیدگاه هایی به آداب و رسوم و فرهنگ مردم ایران و دربارش در عهد صفویه نگریسته اند و چه تفاوتها و شباهت هایی در نحوه نگاه آنها وجود داشته است؟ نوشته حاضر علاوه بر پاسخ به پرسش های مذکور در پی آن است از لابلای سطور آثار آنان به...
متن کاملزمینههای پیدایش مکتب هنری هرات در عصر تیموری و چگونگی انتقال مواریث آن به عصر صفوی
پیدایش هنرهای تزئینی و معماری عصر تیموری، معلول عواملی چند میباشد که از مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد. تأثیرپذیری تیموریان از فرهنگ ایرانی، انتقال هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و سایر بلاد توسط تیمور به سمرقند و نقشآفرینی آنها، مرکزیتیافتن هرات در عصر جانشینان تیمور و حمایتهای بیشائبه آنها از ارباب فضیلت، ارتباط مکتب هنری هرات با سایر مکاتب هنری این دوره و تأثیرپذیری آن از ویژگ...
متن کاملبررسی مقایسه ای بازتاب فرهنگ و رسوم ایرانیان عهد صفوی در سفرنامه های شاردن و تاورنیه
قلمرو ایران، همواره قلمرو فرهنگی بوده است و تمدن و زبان، مرزهای آن را مشخص کرده است. مسأله بنیادین این مقاله آن است که سفرنامه نویسان بزرگی چون شاردن و تاورنیه از چه دیدگاه هایی به آداب و رسوم و فرهنگ مردم ایران و دربارش در عهد صفویه نگریسته اند و چه تفاوت ها و شباهت هایی در نحوه نگاه آن ها وجود داشته است؟ نوشته حاضر علاوه بر پاسخ به پرسش های مذکور در پی آن است از لابلای سطور آثار آنان به ...
متن کاملبررسی و تحلیل تزیینات معماری در «مجموعه گنجعلی¬خان»شاهکاری از هنر عصر صفوی در کرمان
مجموعه گنجعلی¬خان در کرمان که از زیباترین نمونه های معماری و تزئینات عصر صفوی در ایران میباشد، شامل میدان وسیعی است که به سرای گنجعلی¬خان مشهور است. بناهایی مانند کاروانسرا، مسجد، حمام، آب انبار و ضراب¬خانه در چهارگوشه میدان قرار دارند و گرداگرد میدان را بازار احاطه کرده است. هریک از بخش¬های این مجموعه به نوبه خود اثری ارزشمند از معماری و انواع تزیینات دوره صفوی را به نمایش گذاشته است. کاروانس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایرانجلد ۴، شماره شماره دوم-پیاپی ۸-بهار و تابستان ۹۵، صفحات ۲۹-۴۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023